keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Eroon liika jännityksestä

Jännittäminen on normaalia ja tervettä ja kaikkia meitä joskus jännittää. Sopiva jännitys voi virittää toimimaan ja olla hyväksi tilanteissa. Mä itse olen kärsinyt liika jännittämisestä ja viimein olen päässyt eteenpäin asian kanssa. Jännittäminen pahimmillaan voi viedä monien öiden unet ja ajatukset voivat hereillä olessa harhailla jännitettävään tilanteeseen tai asiaan. Se saattaa myös aiheuttaa fyysisiä oireita kuten vatsavaivoja, sydämen hakkaamista tai käsien hikoilua. Ennen olin suunnaton stressaamaan ja jännittämään asioita jo monta päivää ennen ja joskus jopa viikkoja etukäteen. Pessimistinä tietenkin ajattelin heti pahinta kaikista asioista. Yö unet jäivät ja fyysisiäkin oireita alkoi tulemaan.


Mä oon jännittänyt hammaslääkäri käyntejä, tärkeitä puheluita, työhaastatteluita, pääsykokeita, lukion kokeita ja ylioppilaskirjotuksia, koulu- ja työpäiviä, uusien ihmisten tapaamista, kauppaan tai baariin menoa, oikeastaan tää lista vois jatkua loputtomiin. Haluun jakaa mun vinkit millä itse oon päässyt eroon liika jännittämisestä. Mun liika jännittäminen ei oo ollut tervettä.

Myönnä ja puhu jännittämisestä. Itse pidin kauan salassa jännittyksen tunteita ja ajatuksia muilta. En pystynyt myöntämään sitä vaikka asiaa suoraan kysyttiinkin. Jännityksen myöntäminen hammaslääkärille avasi tien jota kautta pääsin eroon hammaslääkäripelosta.

Älä ylianalysoi asioita etukäteen. Älä ajattele miten tilanne tulee menemään, koska siihen et välttämättä pysty vaikuttamaan etukäteen.

Ajattele kaikella asioilla olevan tarkoitus. Itse olen käynyt työhaastatteluissa jotka eivät ole menneet hyvin kummankaan osapuolen näkökulmasta. Mä nään asiat niin, ettei kaikkeen pysty vaan valmistautumaan ja varautumaan etukäteen. Joillakin asioilla on vain tarkoitus mennä hyvin tai huonosti.


Mä usein ajattelen jännityksen syövereissä että onko asia oikeasti niin vakava, että sen eteen pitää voida huonosti ja menettää yöunet. Mulle ei ainakaan ole tullut eteen sellaista tilannetta jossa on kysymys elämästä ja kuolemasta. Totta kai se harmittaa jos paikkaa unelmien työpaikasta ei tullutkaan tai ei päässyt kouluun mihin olisi halunnut. Mä oon oppinut jotenkin sietään kaiken pettymyksen, koska ajattelen sen vain kuuluvan mennä niin ja jotain parempaa on luvassa.

Luota itseesi. Mä usein pohdin mitä voisin sanoa tai miten voisin käyttäytyä tilanteessa jota jännitän. Kehitän päässäni lauseita mitä pitää sanoa ja miten elehtiä. Usein kuitenkin huomaan etten ole puhunut tai käyttäytynyt yhtään samanlailla mitä olin suunnitellut. Tärkeintä musta on luottaa omaan itseensä.

Kohtaa jännittäviä tilanteita tai asioita. Mä oon tehnyt itselleni kyllä tietoisesti siedätyshoitoa josta on ollut apua. Jännittävien tilanteiden jälkeen on ollut ihanaa huomata selviävänsä suhteellisen ookoosti ilman sen suurempaa stressaamista.





2 kommenttia: