tiistai 5. kesäkuuta 2018

Sukupuoliroolit suhteessamme

Perinteiset sukupuoliroolit ovat monessa asiassa jo romuttuneet. Meillä kuitenkin jotkut roolit pitävät paikkansa ja jotkut taas eivät yhtään. Me tehdään kummatkin se mitä osataan. Mun mielestä on niin ihanaa että nykyään ei ole selviä sukupuolirooleja miehillä ja naisilla. Se mikä olet sukupuoleltasi ei saisi sanella mitä kotihommia sinun kuuluisi tehdä sen takia että olet nainen tai mies. 

Mies hoitaa autojen korjaukset, pesemiset ja tankkauksen. Kyllä mäkin voin joskus autoa imuroida ja puunata sisältä, mutta muut hommat jätän suosilla miehen hoidettavaksi. En osaa eikä mulla riitä kiinnostusta ruveta opettelemaan edes miten vaihdetaan rengas. Kiroon edellistä lausetta joku päivä kun olen puhjenneen renkaan kanssa jossakin kaukana ja etin youtubesta videoita miten vaihtaa auton rengas. 

Minä teen ruuat, leivon ja hoidan kauppalappujen kirjoituksen. Kaupassa käynti ja maksaminen jaottuu kummallekkin tasapuolisesti. Useen käymme yhdessä pari kertaa kuukaudessa isoilla ostoksilla jolloin ostetaan pakastin täyteen ruokaa ja täytetään shamppoo ja pesuaine varastot. Mies ei tiedä oikein ikinä mitä meillä on ruokakaapissa ja mitä ei. 




Mies vaihtaa lamput ja tyhjentää tuhkat takasta. Myös lumityöt talvisin ja nurmikon leikkaus kesäisin kuuluu pääasiassa miehen tehtäväksi. Mä olen elänyt veljien kanssa eikä mun ikinä oo tarvinnu lunta kolata tai leikkaa nurmikkoa. Itseasiassa en oo ikinä ajanut nurmikkoa koska isä on aina pelännyt että telon jotenkin itteni siinä. 

Mä oon aina osallistunut polttopuiden tekoon. Tosin mä en huido kirveen kanssa, koska se varmasti tekisi sellaista tuhoa joten turvaudun klapikoneeseen. Ei uskois että oon istunu polviin asti olevassa lumihangessa kirveen,tulitikkujen ja ison puunrungon kanssa ja sain jopa nuotionki aikaseksi. Oikeestaan joka vuotinen polttopuiden teko on ihan kivaa tulee samalla ulkoiltua ja oltua yhdessä. Nyt olemme tehneet tulevien talvien polttopuita.  






Siivoominen kuuluu meille molemmille. Minä teen enemmän sen takia kun mies on pitkät päivät töissä ja mulla nyt sattuu olemaan enemmän aikaa. Mun siivoominen on perusteellisempaa kuin miehen. Monesti ärsyttää kun mies ei siivoa niin kuin mä haluaisin. Meidän tiskikone hajosi ja nyt pitäis ostaa uusi. En kyllä osaa kaivata tiskikonetta kun emme pesseet sillä kuin pari hassua kertaa. 




Miten teidän sukupuoliroolit menee teidän suhteessa vai onko niitä olemassa?







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti