maanantai 5. helmikuuta 2018

Vuosia kestävästä hammaslääkäri pelosta eroon

Aiemmin jo kirjoitin yhdestä suurimmasta pelostani eli hammaslääkäristä. En ikinä uskoisi kirjoittavani miten olen päässyt  monia vuosia raastavasta pelosta eroon. On kyllä niin huippu fiilis tästä!

Hammaslääkärini oli äityislomalla ja varasin ajan toiselle hammaslääkärille joka oli nuori nainen. Pelkäsin menoa uudelle hammaslääkärille aivan älyttömästi. Pelotti mahdollinen kipu ja mitä hammaslääkäri sanoo hammashuollon laiminlyömisestä. Suorastaan tärisin kun odotin huoneeseen pääsyä. Päässä pyöri ajatuksia onkohan tämä hammaslääkäri edes pätevä nuoren ikänsä takia.

Huoneessa odotti nuori ja hymyilevä hammaslääkäri. Hän kysyi heti onko mulla ollut hammaslääkäri pelkoa tai jännittääkö käynti. Sanoin hänelle että olen jo vuosia pelännyt hammaslääkäriä todella paljon. Koko ajan hoitaessaan hän kertoi mitä tekee ja kyseli koko ajan sattuuko. Tuntui kun hän tietäisi miltä minusta tuntuu. Hän käsitteli pelkoani paremmin kuin yksityinen hammaslääkäri joka oli perehtynyt pelko potilaisiin. Minulla kävi tuuri kun löysin tämän hammaslääkärin.

Hänellä käytyä muutaman kerran en pelännyt enään ollenkaa hammaslääkäriä. En enää laskenu tunteja niihin kauhun hetkiin enkä tärissyt odottaessani vuoroani. Uskomatonta! En uskonut ikinä että tän pelon voi voittaa. Olen jopa uskaltanut muillekkin hammaslääkäreille, vaikka ne hieman arveluttaa. Oon oikeesti niin onnellinen et just mun kohdalle osui tuo ihana hammaslääkäri joka otti pelon huomioon. Ihan kuin kaveria olisi käynyt moikkaamassa joka samalla hoiti sun hampaat kuntoon.

Muille peloista kärsiville suosittelen vaihtamaan hammaslääkäriä niin kauan kun oikea osuu kohdalle. Minäkin päätin jatkossa etten laiminlyö hampaiden hoitoa vaan vaihdan hammaslääkäriä useampia kertoja kunnes sellainen sattuu kohdalle joka ottaa pelkoni huomioon. Pelon vallassa mietin, että kaikki hammaslääkärit on puoskareita ja haluaa vaan tehdä hommansa nopeasti alta pois. Olen varma että muitakin ihania hammaslääkäreitä löytyy kuhan jaksaa etsiä ja vaihtaa. Olkaa avoimia pelostanne ja antakaa palautetta, koska eihän hammaslääkäri välttämättä ymmärrä että käynti pelottaa.

1 kommentti:

  1. Ikävää, että sinulla on ollut hammaslääkäripelko, mutta hyvä, että olet pääsemässä eroon siitä. Minulla on myös ollut joskus aikaisemmin, mutta nykyään ei ole enään mitään hätää hammaslääkärissä. Tuo on muuten hyvä idea sellaisille, jotka siitä kärsii, että vaihtaa lääkäriä niin usein, että sattuu se oikea kohdalle.

    VastaaPoista